понеділок, 26 серпня 2013 р.

9 клас. Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня 9 класу з математики

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня 9 класу з математики


Вивчення у 9 класі властивостей нерівностей пов’язується, зокрема, з розв’язуванням квадратних нерівностей.
Таким чином, функціональна лінія пронизує весь курс алгебри основної школи і розвивається в тісному зв’язку з тотожними перетвореннями, рівняннями і нерівностями. Властивості функцій, як правило, встановлюються за їх графіками, тобто на основі наочних уявлень, і лише деякі властивості обґрунтовуються аналітично. У міру оволодіння учнями теоретичним матеріалом кількість властивостей, що підлягають вивченню, поступово збільшується. Під час вивчення функцій чільне місце відводиться формуванню умінь будувати й аналізувати графіки функцій, характеризувати за графіками функцій процеси, які вони описують, спроможності розуміти функцію як певну математичну модель реального процесу.

Прикладна спрямованість вивчення функцій, рівнянь, нерівностей доповнюється ознайомленням з елементами комбінаторики, теорії ймовірностей і статистики.



К-ть год
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня
16
Тема 1. НЕРІВНОСТІ

Числові нерівності. Основні властивості числових нерівностей
Нерівності зі змінними. Лінійні нерівності з однією змінною
Об’єднання та переріз множин. Числові проміжки
Рівносильні нерівності
Системи лінійних нерівностей з однією змінною
Учень/учениця:
наводить приклади: числових нерівностей; нерівностей зі змінними; лінійних нерівностей з однією змінною; подвійних нерівностей
пояснює:
·     що таке об’єднання та переріз множин;
·     зміст понять: a > b; a < b, a ³ b, a £ b
застосовує зазначені поняття для доведення нерівностей
формулює:
·     властивості числових нерівностей; властивості нерівностей зі змінною;
·     означення: розв’язку лінійної нерівності з однією змінною; рівносильних нерівностей
обґрунтовує властивості числових нерівностей
зображує на координатній прямій: об’єднання та переріз числових множин; задані нерівностями числові проміжки, виконує обернене завдання
записує розв’язки нерівностей та їх систем у вигляді об’єднання числових проміжків або у вигляді відповідних нерівностей
розв’язує: лінійні нерівності з однією змінною; системи двох лінійних нерівностей з однією змінною
22
Тема 2. КВАДРАТИЧНА ФУНКЦІЯ

Нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції, найбільше та найменше значення функції
Перетворення графіків функцій
Квадратична функція, її графік і властивості
Квадратна нерівність. Система двох рівнянь з двома змінними
Система двох рівнянь з двома змінними як математична модель текстової задачі
Учень/учениця:
наводить приклади: квадратичної функції
обчислює значення функції в точці
пояснює:
·     перетворення графіків функцій: f (x) → f (x) + а, f (x) → f (x + а), f (x) → kf (x), f (x) → f (kx);
·     алгоритм побудови графіка квадратичної функції
характеризує функцію за її графіком
розв’язує вправи, що передбачають: побудову графіка квадратичної функції; побудову графіків функцій із використанням зазначених перетворень графіків; розв’язування квадратних нерівностей; знаходження розв’язків систем двох рівнянь другого степеня з двома змінними; складання і розв’язування систем рівнянь з двома змінними як математичних моделей текстових задач
10
Тема 3. ЕЛЕМЕНТИ КОМБІНАТОРИКИ, ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ ТА СТАТИСТИКИ

Основні правила комбінаторики. Частота та ймовірність випадкової події
Початкові відомості про статистику. Способи подання даних та їх обробки
Учень/учениця:
наводить приклади: випадкових подій; подання статистичних даних у вигляді таблиць, діаграм, графіків, застосування правил комбінаторики
пояснює, що таке: частота випадкової події, ймовірність випадкової події
розв’язує задачі, що передбачають: використання комбінаторних правил суми та добутку; знаходження ймовірності випадкової події; обчислення частоти випадкової події; подання статистичних даних у вигляді таблиць, діаграм, графіків
12
Тема 4. ЧИСЛОВІ ПОСЛІДОВНОСТІ

Числові послідовності. Арифметична та геометрична прогресії, їх властивості. Формули n-го члена арифметичної та геометричної прогресій. Формули суми перших n-членів арифметичної та геометричної прогресій. Нескінченна геометрична прогресія та її сума при | q | < 1
Числова послідовність як математична модель реальних процесів
Учень/учениця:
наводить приклади: числової послідовності; арифметичної та геометричної прогресій
формулює означення і властивості арифметичної та геометричної прогресій
записує і пояснює:
·     формули: загального члена арифметичної та геометричної прогресій; суми перших n членів цих прогресій; суми нескінченної геометричної прогресії при | q | < 1;
·     властивості арифметичної та геометричної прогресій
розв’язує вправи, що передбачають: обчислення членів прогресії; задання прогресій за даними їх членами або співвідношеннями між ними; обчислення сум перших n членів арифметичної й геометричної прогресій; обчислення суми нескінченної геометричної прогресії при | q | < 1; запис періодичного десяткового дробу у вигляді звичайного дробу; використання формул загальних членів і сум прогресій для знаходження невідомих елементів прогресій
10
Тема 5. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ



9-й клас. ГЕОМЕТРІЯ
(70 год. I семестр — 32 год, 2 год на тиждень,
II семестр — 38 год, 2 год на тиждень)

К-ть год
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня
12
Тема 1. метод КООРДИНАТ НА ПЛОЩИНІ

Синус, косинус, тангенс кутів від 0° до 180°
Тотожності:
sin2α + cos2 α = 1;
sin (180° – α) = sin α;
cos (180° – α) = – cos α;
sin (90° – α) = cos α;
cos (90° – α) = sin α
Координати середини відрізка
Відстань між двома точками із заданими координатами
Рівняння кола і прямої
Учень/учениця:
наводить приклади співвідношень, указаних у змісті
пояснює:
·     що таке: синус, косинус, тангенс кутів від 0° до 180°; рівняння фігури;
·     як можна задати на координатній площині: пряму; коло;
·     суть методу координат та етапи його застосування
формулює теореми про: відстань між двома точками; координати середини відрізка
записує та пояснює:
·     основні тотожності для sin α, cos α і tg α;
·     формули координат середини відрізка, відстані між двома точками;
·     рівняння кола, прямої
зображує та знаходить на малюнках геометричну фігуру (пряму, коло) за її рівнянням у заданій системі координат
будує систему координат у певному розміщенні відносно заданої фігури
обчислює:
·     синус, косинус, тангенс кутів від 0° до 180°;
·     координати середини відрізка;
·     відстань між двома точками, заданих своїми координатами
доводить теорему про: відстань між двома точками; координати середини відрізка; рівняння кола
застосовує вивчені формули й рівняння фігур до розв’язування задач
12
Тема 2. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТРИКУТНИКІВ

Теореми косинусів і синусів
Розв’язування трикутників
Формули для знаходження площі трикутника
Учень/учениця:
пояснює:
·     що означає «розв’язати трикутник»;
·     основні алгоритми розв’язування трикутників
формулює теорему: косинусів; синусів
записує та пояснює формули площі трикутника (Герона; за двома сторонами і кутом між ними)
зображує та знаходить на малюнках елементи трикутника, необхідні для обчислення його невідомих елементів
обчислює: довжини відрізків та градусні міри кутів у трикутниках; площі трикутників
доводить теорему: косинусів; синусів
розв’язує трикутники
застосовує вивчені формули й властивості до розв’язування задач
8
Тема 3. Правильні многокутники. Довжина кола. Площа круга

Правильний многокутник, його види та властивості. Правильний многокутник, вписаний у коло та описаний навколо кола
Довжина кола. Довжина дуги кола
Площа круга та його частин
Учень/учениця:
наводить приклади геометричних фігур, указаних у змісті
пояснює, що таке: дуга кола; довжина кола; площа круга; правильний многокутник (трикутник, чотирикутник, шестикутник), вписаний у коло та описаний навколо кола
формулює:
·     означення: правильного многокутника; кругового сектора; сегмента;
·     теорему: про відношення довжини кола до його діаметра; про площу круга
записує та пояснює формулу:
·     радіуса кола за стороною вписаного в нього правильного многокутника (трикутника, чотирикутника, шестикутника);
·     радіуса кола за стороною описаного навколо нього правильного многокутника (трикутника, чотирикутника, шестикутника);
·     довжини кола і дуги кола;
·     площі круга, сектора, сегмента
будує правильний трикутник, чотирикутник, шестикутник
обчислює:
·     радіус кола за стороною вписаного в нього правильного многокутника (трикутника, чотирикутника, шестикутника) і навпаки;
·     радіус кола за стороною описаного навколо нього правильного многокутника (трикутника, чотирикутника, шестикутника) і навпаки;
·     довжини кола і дуги кола;
·     площі круга, сектора і сегмента
доводить формулу:
·     радіуса кола за стороною вписаного в нього правильного многокутника (трикутника, чотирикутника, шестикутника);
·     радіуса кола за стороною описаного навколо нього правильного многокутника (трикутника, чотирикутника, шестикутника)
застосовує вивчені означення, формули й властивості до розв’язування задач
12
Тема 4. ВЕКТОРИ НА ПЛОЩИНІ

Вектор. Модуль і напрям вектора. Рівність векторів. Координати вектора. Додавання і віднімання векторів. Множення вектора на число. Колінеарні вектори
Скалярний добуток векторів
Учень/учениця:
наводить приклади рівних, протилежних, колінеарних векторів
пояснює:
·     що таке: вектор; модуль і напрям вектора; одиничний вектор; нуль-вектор; колінеарні вектори; протилежні вектори; координати вектора; сума і різниця векторів; добуток вектора на число;
·     як задати вектор;
·     як відкласти вектор від заданої точки;
·     за якими правилами знаходять: суму векторів; добуток вектора на число
формулює:
·     означення: рівних векторів; скалярного добутку векторів;
·     властивості: дій над векторами; скалярного множення векторів
зображує і знаходить на малюнках: вектор; вектор, рівний або протилежний даному, колінеарний із даним, у т. ч. за його координатами; вектор, що дорівнює сумі (різниці) векторів, добутку вектора на число
обчислює:
·     координати вектора, суми (різниці) векторів, добутку вектора на число;
·     скалярний добуток векторів;
·     довжину вектора, кут між двома векторами
обґрунтовує рівність, колінеарність, перпендикулярність векторів
застосовує вивчені означення й властивості до розв’язування задач
10
Тема 5. ГЕОМЕТРИЧНІ ПЕРЕТВОРЕННЯ

Переміщення (рух) та його властивості
Симетрія відносно точки і прямої, поворот, паралельне перенесення
Рівність фігур
Перетворення подібності та його властивості
Подібність фігур. Площі подібних фігур
Учень/учениця:
наводить приклади:
·     фігур та їх образів при геометричних перетвореннях, указаних у змісті;
·     фігур, які мають центр симетрії, вісь симетрії;
·     рівних і подібних фігур
пояснює, що таке: переміщення (рух); образ фігури при геометричному переміщенні; фігура, симетрична даній відносно точки (прямої); симетрія відносно точки (прямої); паралельне перенесення; поворот; рівність фігур; перетворення подібності; подібність фігур
формулює:
·     означення: рівних фігур; подібних фігур;
·     властивості: переміщення; симетрії відносно точки (прямої); паралельного перенесення; повороту; перетворення подібності;
·     теорему про відношення площ подібних многокутників
зображує і знаходить на малюнках фігури, в які переходять дані фігури при різних видах переміщень та перетворенні подібності
обчислює довжини відрізків у подібних фігурах, площі подібних фігур
обґрунтовує: симетричність двох фігур відносно точки (прямої); наявність у фігури центра (осі) симетрії; рівність фігур із застосуванням переміщень; подібність фігур
доводить:
·     властивості: симетрії відносно точки (прямої); паралельного перенесення; повороту; перетворення подібності;
·     теорему про відношення площ подібних трикутників
застосовує вивчені означення й властивості до розв’язування задач
8
Тема 6. ПОЧАТКОВІ ВІДОМОСТІ ЗІ СТЕРЕОМЕТРІЇ

Взаємне розміщення у просторі прямих, площин, прямої та площини. Перпендикуляр до площини
Геометричні тіла: призма, піраміда, циліндр, конус, куля. Приклади розгорток. Площі поверхонь та об’єми геометричних тіл
Учень/учениця:
наводить приклади взаємного розміщення в просторі: точки і прямої; точки і площини; двох прямих; прямої та площини; двох площин; геометричних тіл, указаних у змісті
пояснює:
·     що таке: площина, «належати», «лежати між» у просторі; призма, піраміда, циліндр, конус, куля та їх елементи; площа поверхні та об’єм многогранника і тіла обертання;
·     як можна задати площину
формулює означення: перпендикуляра, проведеного з точки до площини; відстані від точки до площини
записує і пояснює формули площ поверхонь і об’ємів зазначених у програмі геометричних тіл
зображує і знаходить на малюнках: взаємне розміщення прямих, площин, прямої і площини; многогранники і тіла обертання та їх елементи; розгортки призми, піраміди, циліндра, конуса
обчислює: відстань від точки до площини; площі поверхонь та об’єми геометричних тіл, указаних у змісті, у випадках, не складніших за пряму підстановку даних у формулу
застосовує вивчені означення і формули до розв’язування найпростіших задач
8
Тема 7. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ


Немає коментарів:

Дописати коментар